Jak uratować planetę? Musimy zacząć wychodzić na zero
Stężenie gazów cieplarnianych w atmosferze utrzymuje się obecnie na rekordowo wysokim poziomie. Naraża to naszą planetę na dalsze ocieplenie i kryzys klimatyczny. Właśnie dlatego firma Coca-Cola podjęła zobowiązanie o osiągnięciu zerowej emisji netto w Europie do roku 2040.

Według wyliczeń ONZ, średnia globalna temperatura wzrosła o 1,07 stopni Celsjusza od rewolucji przemysłowej. Skutki już teraz są wyraźnie widoczne. Poziom mórz i oceanów podniósł się o około 20 cm, przez co np. w Bangladeszu setki tysięcy ludzi musiało opuścić niżej położone regiony z powodu podtopień. Naukowcy obecnie szacują, że jeśli globalne ocieplenie osiągnie poziom 1,5 stopnia, poziom wód wzrośnie o 48 cm. Jak tłumaczy ONZ, już nawet wzrost jedynie o 10 cm dotknie aż 10 milionów ludzi.

Katastroficzne skutki ocieplenia, czyli powodzie i... susze

Dziś problemem jest nie tylko poziom wód. Przed rewolucją przemysłową ulewne deszcze występowały... raz na 10 lat. Teraz pojawiają się o 30 procent częściej, czego możemy również doświadczyć w Polsce. Przy ociepleniu klimatu rzędu 1,5 stopnia to prawdopodobieństwo wzrośnie do 50 proc. Oznacza to 3,5 raza większe straty gospodarcze wywołane powodziami i podtopieniami.

W momencie, gdy niektóre części globu cierpiałyby z powodu powodzi, w innych regonach pojawiłaby się susza. Światowa Rada Klimatyczna ONZ stwierdza, że susze, które przed rewolucją przemysłową występowały raz na dekadę, przy ociepleniu o 1,5 stopnia będą występowały dwa razy częściej.

Właśnie dlatego walka o redukcję emisji gazów cieplarnianych i zahamowanie zmian klimatycznych to dziś konieczność. Odpowiedzialność spoczywa na nas wszystkich, ale wiemy także, że za około 2/3 globalnych emisji dwutlenku węgla odpowiadają korporacje. Eksperci podkreślają, że to one powinny stać się liderami w rozwiązywaniu globalnych problemów, m.in. dążąc do osiągnięcia zerowej emisyjności netto. Tak jak Coca-Cola w Europie, która właśnie ogłosiła, że do 2040 r. osiągnie neutralność klimatyczną. Oznacza to, że firma zamierza zmniejszyć wszystkie swoje emisje w Europie o 2,5 miliona ton CO2 zaledwie w ciągu 9 lat.

fot. GettyImages

fot. GettyImages

Coca-Cola stawia na działanie

W ciągu ostatnich 10 lat firmy systemu Coca-Cola w Polsce i Krajach Bałtyckich ograniczyły już emisję dwutlenku węgla o 45 proc. Aby osiągnąć swój nowy cel firma planuje m.in. inwestycje na poziomie 250 mln euro w inicjatywy na rzecz ograniczenia emisji do 2025 roku. Trzy największe obszary działalności Coca-Cola obejmują opakowania, chłodzenie i surowce. Dlatego Coca-Cola, również w Polsce, skupia swoje wysiłki na szybszym wprowadzeniu na rynek opakowań przyjaznych środowisku, takich jak: opakowania cyrkularne, opakowania niskoemisyjne (w tym rPET), opakowania wielokrotnego użytku czy opakowania do wielokrotnego napełniania, a także sukcesywnie eliminuje tworzywa sztuczne z opakowań zbiorczych.

Ponad jedna czwarta emisji koncernu pochodzi z procesu chłodzenia napojów. To dlatego Coca-Cola inwestuje w usprawnienie również tego procesu, wymieniając stare lodówki na nowsze, lepsze i bardziej energooszczędne. Z kolei za jedną piątą emisji odpowiadają… składniki napojów. Np. produkcja cukru i nasycanie napojów gazem. Z tego względu do 2025 r. Coca-Cola zmniejszy średnią ilość dodawanego cukru do swoich napojów bezalkoholowych o 10 proc. Zamierza także współpracować z dostawcami, aby pozyskiwać CO2 ze źródeł przyjaznych dla klimatu, a nawet pozyskiwać go dzięki innym procesom przemysłowym.

fot. GettyImages

fot. GettyImages

Dziś w Polsce już wszystkie opakowania Coca-Cola mogą być ponownie przetworzone. Aby pomóc w ich zbiórce system firm Coca-Cola wraz z innymi producentami pracuje nad stworzeniem w kraju przyjaznego dla konsumentów systemu depozytowo-kaucyjnego. Dzięki niemu selektywna zbiórka odpadów stanie się skuteczniejsza, co umożliwi producentom ponowne wykorzystanie większej liczby opakowań.

Ponadto Coca-Cola, dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek, współpracuje ze wszystkimi interesariuszami – podmiotami gospodarczymi, rządami i mieszkańcami Europy – aby podążać w tym samym kierunku i wspólnie zatrzymać globalne ocieplenie.


11 lat do świata bez odpadów

Czy to możliwe? Coca-Cola podjęła ambitne wyzwanie: do 2030 pomoże w zbieraniu i poddawaniu recyklingowi tylu butelek i puszek, ile trafia do konsumentów. Dzięki temu opakowania dostaną drugie i kolejne życie, a obieg zostanie zamknięty!

dowiedz się więcej

Strona powstała we współpracy z:

Dziękujemy!

Przed nami jeszcze dużo pracy,
ale wierzymy, że razem damy radę!

Możesz zrobić jeszcze więcej
działaj