Co zrobić z plastikiem? Po pierwsze: przetwarzać
Plastikowe opakowania to duża wygoda, ale też duża odpowiedzialność. Na stronie Świat bez odpadów dowiesz się, że opakowania mogą mieć drugie życie. Tekst został przygotowany we współpracy z Fundacją Coca-Cola.
Aby odpowiednio gospodarować odpadami, kluczowe są działania u podstaw – przede wszystkim po stronie największych firm. Co zrobić z plastikiem? Coca-Cola ma na to pomysł. A właściwie kilka, o czym podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos w Szwajcarii mówił James Quincey, dyrektor generalny firmy. Dzięki aktywnym działaniom Coca-Cola do 2030 roku chce pomóc zebrać i poddać recyklingowi ekwiwalent wszystkich puszek i butelek trafiających do konsumenta. Do 2030 roku opakowania mają składać się w 50% z surowca wtórnego – rPET, stłuczki szklanej czy przetopionego aluminium.

Plastik jest obecnie jednym z najpoważniejszych problemów naszego świata. Chociaż to stwierdzenie nie do końca precyzyjne. Sam plastik jest po prostu materiałem, w dodatku bardzo pożytecznym – pozwala na przechowywanie płynów w sterylnym opakowaniu (co ma znaczenie na przykład w przypadku powodzi czy huraganów, kiedy ofiary kataklizmu nie mają dostępu do wody w kranach lub studniach). Jest też niezbędny w medycynie: bez niego nie dałoby się wyprodukować jednorazowych strzykawek ani wenflonów. Problemem jest to, co robimy z nim, kiedy już spełni swoje zadanie. A zwykle trafia on nie tam, gdzie powinien – do złego pojemnika na śmieci, a następnie na wysypisko lub, co gorsza, zaśmieca lasy, rzeki i jeziora. Zamiast wrócić tam, skąd przyszedł, czyli do fabryki, w której mógłby zostać przerobiony na kolejny użyteczny plastikowy przedmiot.

 

Coca-Cola, jako jeden z największych na świecie producentów napojów w plastikowych butelkach, postanowiła skupić się na tym problemie. Obecnie w krajach Unii Europejskiej tylko 30% odpadów jest poddawane recyklingowi*.

 

 

źródło: GettyImages-940979934 Witthaya Prasongsin


– Wspólnie wykonaliśmy niesamowitą pracę, zapewniając konsumentom wygodę – mówił James Quincey w Davos. – Dostarczyliśmy fantastyczne produkty o fantastycznym smaku, które łatwo kupić i łatwo skonsumować. Ale jeszcze nie udało nam się ich łatwo odzyskać
i ponownie wykorzystać. Tylko dzięki tej odrobinie wygody możemy zyskać prawdziwą gospodarkę obiegową, która nada wartość każdej butelce.

James Quincey mówił o tym, że w procesie tym szczególnie istotne jest to, by oddawanie plastikowych butelek do recyklingu stało się wygodniejsze i bardziej opłacalne dla konsumentów. W panelu wzięli udział także przedstawiciele rządów, ministrowie ochrony środowiska, jak również dyrektor generalny firmy PepsiCo. James Quincey przekonywał ich, że do osiągnięcia celu, czyli zmniejszenia problemu plastiku zanieczyszczającego środowisko, konieczna jest międzysektorowa współpraca. Jeśli politycy, ministrowie i producenci będą działać ramię w ramię, sukces stanie się możliwy.

 

Rok wcześniej Coca-Cola zdecydowała się rozszerzyć dostęp do swojej PlantBottle – butelki w 30% stworzonej ze składników roślinnych i w pełni poddającej się recyklingowi. Dzięki temu inni producenci też będą mogli robić ekologiczne opakowania.

– Pragniemy prowadzić wspólne działania w zakresie projektowania i odzyskiwania opakowań w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju – wyjaśnił James Quincey. – W efekcie wszystkie branże staną się bardziej ekologiczne.

 

Plan Coca-Coli na kolejne lata jest taki, by systematycznie zwiększać liczbę plastikowych opakowań poddawanych recyklingowi na całym świecie. W ramach akcji „World Without Waste” Coca-Cola chce również edukować społeczeństwo w zakresie ekologii i tego, że pełen sukces jest także w naszych rękach – to my, ludzie, musimy nauczyć się segregacji śmieci, by możliwy było ich recykling. A cel jest wart zachodu.

 

* Źródło: http://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20181212STO21610/odpady-z-tworzyw-sztucznych-i-recykling-w-ue-fakty-i-liczby

 

 

Sprawdź czy pamiętasz

Ile % odpadów jest poddawane recyklingowi obecnie w Unii Europejskiej?

11 lat do świata bez odpadów

Czy to możliwe? Coca-Cola podjęła ambitne wyzwanie: do 2030 pomoże w zbieraniu i poddawaniu recyklingowi tylu butelek i puszek, ile trafia do konsumentów. Dzięki temu opakowania dostaną drugie i kolejne życie, a obieg zostanie zamknięty!

dowiedz się więcej

Partnerzy:

Dziękujemy!

Przed nami jeszcze dużo pracy,
ale wierzymy, że razem damy radę!

Możesz zrobić jeszcze więcej
działaj